duminică, 26 noiembrie 2017

JEAN-LOUIS - HONORE DE BALZAC


De ce astă carte
La mama m-am trezit, la un moment dat, că n-am cărat decât Solenoidul domnului Cărtărescu. Or, frate, om sunt și eu! E o lectură imposibilă de una singură. Așa că am variat-o cu Cea din urmă zi a unui condamnat,  manifestul lui Victor Hugo pentru abolirea condamnărilor la moarte, cu Dragostea are 11 dimensiuni, mărturiile lui Jane Hawking despre cei treizeci de ani alături de genialul Stephen Hawking  și Jean-Louis, pe care probabil o am de pe la vrun anticariat, nu-mi amintesc să se fi învechit în biblioteca noastră.
  • Volumul cuprinde două miniromane, Jean-Louis și Copilul renegat.

Jean- Louis (Operă de tinerețe)

Citisem câteva pagini din Jean-Louis și l-am abandonat pentru Dragostea are 11 dimensiuni făr să-l mai am la-ndemână. Pe măsură ce lecturam spovedania lui Jane mă tot întrebam ce s-o mai petrecut cu Jean-Louis.

A fost o lectură greu de parcurs din cauză că dialogurile dintre personaje sunt tipărite pe același rând. Asta nu mai pomenisem într-o carte. Fu dificil să identific cine ce spune cu toate răspunsurile grămadă. 


Deși m-o prins, cum ziceam deja, foarte repede povestea, m-au epuizat toate răsturnările de situație, parcă aș fi citit scenariul unei telenovele cu 100 de episoade rezumat pe 50 de pagini.

Jean-Louis este fiul unui bogat negustor de cărbuni, Moș Granivel. Împreună cu unchiul Barnabe, aceștia au crescut o fetiță, Franchete, găsită abandonată într-o pădure. Suntem în Parisul lui 1788, iară eroul nostru are 22 de ani. Jean-Louis și Franchete se iubesc, dar ăsta-i cel mai simplu lucru din lume, să se căsătorească este cel mai complicat. Fie se descoperă părinții lui Franchete în familia unui procuror foarte puternic, apoi a unui marchiz, fie un notar se îndrăgostește de frumusețea ei, fie un conte o fură, fie aia, fie ailalta,  la tot pasul scenariul se dă cu fundul în sus și disperarea lui Jean-Louis crește cu fiecare dintre cauze și drept să zic în același ritm scade interesul meu pentru final. E o poveste din care  nu lipsește nimic. Avem: crime, otravă, trădări, minunate clipe ale morții, puțină istorie ( căderea Bastiliei la 14 iulie 1789), multă dragoste, tragedie, umor.

Personajul savuros este pentru mine Barnabe, un doctor în teologie și profesor de filozofie. Monologurile sale sunt delicioase, în orice secundă poate demonstra pe cincizeci de pagini de ce albul e negru și negrul e alb. Chiar am fost frustrată că Balzac i-o rezumat demonstrațiile pe câteva pagini și multe rânduri de puncte puncte. Fragmentul de-l citez este din momentul în care bătrânul ajunge la pușcărie.
A fi aici sau a fi într-un palat mi-e indiferent; aici îmi va fi frig, mă voi bucura de prea puține comodități, n-am saltea, masa va fi simplă; în schimb, voi trăi într-un calm desăvîrșit, nici un nechemat nu va veni să mă deranjeze; aici voi fi liber; gîndurile mele vor putea rătăci în voie; în ceea ce privește trupul meu, e adevărat că dacă aș vrea să-l scot la aer, ioc! Dar , de cînd sînt la Paris, nu știu dacă am ieșit din casă de zece ori... Pe urmă, să ne gîndim la oamenii țintuiți de gută într-un fotoliu... Dacă aș vedea prea clar, mi-aș pierde vederea... Acest moment de captivitate mă va scuti de ochelari. Într-un palat aș fi năucit de lingușitori și de raționamente proaste; pe scurt, aici nu mă tem nici de hoți, nici de invidioși; nu voi plăti impozite; pereții par solizi, deci nu voi face reparații... N-aș fi crezut că o închisoare poate avea atâtea avantaje!
Ceea ce m-o amuzat teribil la astă poveste fu adresarea directă cititorului. Sigur că am mai întâlnit acest mod de scriere și în alte cărți, dar aci farmecul fu din abundență. Aproape c-am parcurs paginile cu frenezie doar în căutarea mesajelor pe care le mai are domnul Balzac pentru mine. 
Îl vom urmări, în curînd, pe drumul lui întortocheat. Pînă atunci, cititorule, îngăduie-mi să mă duc să mă culc, fiindcă mi-e somn și fiindcă menajera mi-a adus boneta de bumbac. Noapte bună!
Apoi adormi cu plăcutul gînd că Jean-Louis se gîndea la ea. O, dulce farmec al iubirii! Fericire a inimii! Nu plînge, cititorule, că uite, mă opresc...
Cititorilor, nu vă impacientați de felul meu de a povesti: fiecare cu felul lui... 

Copilul renegat

Cea de a doua povestire, Copilul renegat,  este mult mai scurtă decât prima (doar 100 de pagini față de 250 câte are Jean-Louis). O contesă, Jeanne de Saint-Savin, la 18 ani, va naște un copil după 7 luni de la căsătorie. Poate că n-ar fi atât de grav de ducele nu ar fi anunțat deja că-n ăst caz:
- Le voi suci frumușel gîtul și mamei și copilului!
Nedreptatea nu ar fi atât de mare de femeia ar fi păcătuit cu întâiul iubit, Chaverny, un hughenot sărac,  și nu ar fi născut prematur copilul soțului, contele de Herouville. Cadrul este Bayeux, 1591, pare-se că nu se cunoștea că astfel de nașteri sunt  normale. Asta-i povestea în jurul căreia  Balzac brodește câteva răsturnări de soartă uluitoare ș-un final surprinzător.

Îmi place mult Balzac. Jean-Louis este a doua carte din 2017, după Adio, și nu încetez să mă minunez cât de grozav își construiește personajele făr a pedepsi leprele și făr de a fi blând cu oamenii buni, exact ca Viața. Tot de pe la vrun anticariat mai am un volum de Corespondență, dar îmi reportez bucuria lecturii sale pentru 2018.

  • Jean - Louis / Honore de Balzac, editura Eminescu 1984, colecția Romanul de dragoste, traducere de Teodora Popa-Mazilu, 348 pagini
_________________
Am mai citit în 2017 :
  1.  Shining - Stephen King
  2.  Colorado Kid - Stephen King
  3.  Misery - Stephen King
  4.  Supunere - Michel Houellebecq
  5.  Miercuri, respirăm - Ioana Chicet-Macoveiciuc
  6.  Visul - Emile Zola 
  7.  Noaptea de foc - Eric-Emmanuel Schmitt
  8. Adio - Honore de Blazac
  9. Hituri celebre din epoca Showa - Ryu Murakami
  10. Jurnal intim (vol. 1) - Marin Preda
  11. Jurnal intim (vol. 2) - Marin Preda
  12. Luni de fiere - Pascal Bruckner
  13. Luminița, mon amour - Cezar Paul-Bădescu
  14. Dragă viață - Alice Munro
  15. O mie de nopți - E.K. Johnston
  16. Bel-Ami - Guy de Maupassant
  17. Să fii român! - Dan Puric
  18. Pobby și Dingan - Ben Rice 
  19. Einstein - Francoise Balibar
  20. Doi ani, opt luni și douăzeci și opt de nopți - Salman Rushdie
  21. Sărutul dinaintea morții - Ira Levin
  22. Viața și Opera - Cristian Tudor Popescu
  23. Galaad - Marilynne Robinson 
  24. Roșu ucigaș - Jerden Brouwers 
  25. Golem - Gustav Meyrink
  26. Noi - Evgheni Zamiatin
  27. Consumatorul de suflete - Codin Maticiuc
  28. O vară la țară - J.L. Carr
  29. Șoimul rătăcitor - O poveste de dragoste - Glenway Wescott
  30. Studii despre iubire - Jose Ortega Y Gasset
  31. Ură, prietenie, dragoste, căsătorie Alice Munro
  32. 1Q84 (vol. 1) - Haruki Murakami
  33. 1Q84 (vol. 2) - Haruki Murakami
  34. 1Q84 (vol. 3) - Haruki Murakami
  35. Copila de zăpadă - Eowyn Ivey
  36. Conversații cu Dumnezeu (vol. 1)  - Neale Donald Walsch
  37. Conversații cu Dumnezeu (vol. 2)  - Neale Donald Walsch
  38. Viața ca o pradă - Marin Preda 
  39. Conversații cu Dumnezeu (vol. 3)  - Neale Donald Walsch
  40. Întâlnirea din pământuri - Marin Preda
  41. Anatomiștii în căutarea sufletului - C. Bălăceanu-Stolnici
  42. Extraconjugal - Mihai Radu
  43. Spartacus - Rafaello Giovagnoli
  44. Open: o autobiografie - Andre Agassi
  45. Călăul dragostei - Irvin D. Yalom
  46. Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă - Haruki Murakami
  47. Ce n-a avut loc în prompter - Lucian Mîndruță
  48. Cum s-a românizat România - Lucian Boia 
  49. Mâța Vinerii - Doina Ruști 
  50. Cea din urmă zi a unui condamnat - Victor Hugo
  51. Spovedania unui preot ateu - Ion Aion
  52. Dragostea are 11 dimensiuni: viața mea cu Stephen Hawking - Jane Hawking

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu