joi, 19 ianuarie 2017

Prăjitură cu zmeură, ciocolată și alune la Cutia misterelor de ianuarie



Într-o vineri noapte am ajuns acas după multe zile de pribegie. În dimineața lu sâmbăta aia deja eram la Auchan să-mi cumpăr ingredientele pentru Provocarea misterioasă.  Și nu pentru că m-aș fi întors harnică și conștiincioasă de pe drumuri, ci pentru că era unicul week-end liber al lui ianuarie. Și singurul făr de apă în Bacău, iară! Să rămână arhivat c-am izbutit cu 3 kile de apă minerală să spăl toate vasele prăjituritului, adică toate din bucătărie, căci pân nu le împuținez nici nu învăț a lucra altfel. 

Gazda lunii este Cristina Iuliana Pană, care o propus pentru episodul 34,  ACI:
  • Ouă, lapte, smântână, brânză (toate sortimentele), legume, fructe, carne (porc, vită, pasăre, vânat), cacao, ciocolată si ingredientul vedetă, atenție ALUNELEEEE (de pădure, americane, arahide, caju sau alte nații, nu contează, doar să fie aluneee!).
 În deplasare fiind,  când am aflat vedeta m-am bucurat. Adunasem  de la bunica în decembrie alune cu gândul să-ncerc Nutella, rețeta de casă. Pân la urmă am abandonat gândul inițial, doar pentru moment. 

Am montat prăjitura într-o casoletă de 13x16 centimetri, o avut 6 centimetri înălțime,  1.1 kilograme, 6 porții au rezultat.
Am copt două blaturi în tava mare a cuptorului din care am decupat câte două foi, patru în total. De aș fi fost atentă pân la urmă puteam scoate câte 4 foi lejer din fiecare blat. Resturile le-am lipit cu gem de prune ș-am așteptat o oră din dieta minune în care să le pot savura cu lapte cald. Pân la final am avut suficiente pentru toate poftele, ceai, lapte bătut.
Prăjitura porționată e la congelator pentru când oi avea motiv de dăruit.

BLAT PANDIȘPAN
Ziceam c-am copt blatul în tava mare a cuptorului de aragaz și am decupat două foi de 13x16 centimetri.

Ingrediente:
- 3 ouă (albușurile separate de gălbenușuri),  160 grame
- 80 grame zahăr
- 80 grame făină
- un praf de sare
- un praf de turmeric, deși ouăle erau de la țară, aș fi obținut blat alb
- o linguriță extract de vanilie

Am respectat iară regula: grame ouă = grame făină + grame zahăr, unde făina și zahărul sunt jumătate din cantitatea de ouă. Se obține un blat pufos făr de praf de copt. Eu încă nu mă pricep să întind compoziția uniform în tavă, drept care o partea blatului a avut 0,5 centimetri, o alta 1 centimetru grosime.

Pandișpan față - verso 


Am mixat albușurile cu praful de sare la viteza mare a mixerului până la punctul în care am obținut o spumă albă, fermă. Am adăugat în 3 tranșe zahărul mixând  după fiecare pân la topirea integrală. După ce a rezultat bezeaua am mai mixat albușurile 3 minute la viteză mare.
Am amestecat ușor c-o furculiță gălbenușurile cu vanilia,  turmericul și le-am adăugat peste bezea încorporându-le tot la viteza cea mare. Am cernut făina și am adăugat-o în ploaie peste spuma de ouă, de astă dată la viteza cea mică a mixerului.
Am întins compoziția în tava de copt acoperită cu hârtie cerată și în cuptorul preâncins am copt-o 15 minute pân a devenit aurie și scobitoarea introdusă în blat a ieșit curată. Fierbinte am răsturnat-o pe o altă hârtie de copt. Astfel obțin o foaie dreaptă chiar dacă de grosimi diferite.
După răcire am decupat-o.

BLAT CU CACAO
Obținut identic primului cu diferența că am cernut cacao și făina.

Ingrediente:
- 3 ouă (albușurile separate de gălbenușuri),  150 grame
- 75 grame zahăr
- 60 grame făină
- 15 grame cacao
- un praf de sare
- o jumătate de linguriță esență rom



SOS DE ZMEURĂ
De când l-am folosit prima dată la Momofuku, ideea Olguței deci, îl adaug cât de des posibil la prăjituri, torturi.  Domină toate celelalte arome, dar le și întregește într-un mod ce nu știu să-l desenez în cuvinte. De aceea la asamblare am înșiruit crema de ciocolată și nu am alternat straturile, să-i dau șansa să se afirme în combinația finală. Ceea ce chiar am izbutit.
L-am pregătit în momentul asamblării, când aveam gata blaturile și alunele pralinate.




Ingrediente pentru 190 grame sos:
- 250 grame zmeură congelată
- 80 grame zahăr
- 5 grame zahăr gelifiant (Gelfix 3:1) 

N-aș fi vrut să mai strecor zmeura cu gândul că oricum alunele pralinate nu vor fi foarte ușor de mestecat, dar  pân la urmă i-am îndepărtat semințele. Am blendurit toate ingredientele, am trecut piureul obținut prin strecătoare și l-am pus la foc mic. L-am lăsat doar pân la primul clocot din teama de a nu obține piftie altfel. L-am lăsat la răcit până la montarea prăjiturii.

CREMA DE BRÂNZĂ
Am pregătit crema în momentul asamblării, imediat după blaturi, alune, sos de zmeură.
M-am întors la crema din brânză de vaci după ce am mai citit vro două etichete la cutiile cu cremă de brânză. După cum ziceam, zmeura o omorât celelalte gusturi și brânza asta e prima care o cherit. Dar merită refăcută într-o combinație în care să fie vedeta, chiar una cu alune pralinate.

Ingrediente pentru 340 grame de cremă:
- 80 grame unt la temperatura camerei 82% grăsime
- 60 grame zahăr pudră
- 1 linguriță extract de vanilie
- 150 grame brânză de vaci
- 50 grame smântână pentru frișcă - după ce G. o descoperit că aia de la Lidl, Pilos, e vegetală m-am reîntors la Dorna

Am blendurit brânza cu smântâna până am obținut o cremă fină. Brânza mea a fost cremoasă din start, una la găletușă, am adăugat smântâna mai mult pentru a ușura mărunțirea.
Am mixat spumă untul cu zahărul și vanilia, după care am adăugat treptat brânza fină.

CREMĂ DE CIOCOLATĂ
După obținerea cremei de brânză, după ce asamblasem primele straturi, am făcut crema de ciocolată.

Ingrediente pentru 380 grame cremă:
- 160 grame ciocolată cu lapte
- 125 grame smântână pentru frișcă, Dorna ziceam, pentru topit ciocolata
- 100 grame  smântână de frișcă pentru bătut
- 2 grame gelatină 

Am acoperit gelatina cu apă și am lăsat-o la înmuiat. Am pus pe baie de aburi ciocolata bucățele cu cele 125 grame smântână. Când ciocolata s-o topit integral am adăugat gelatina și am amestecat bine să o omogenizez. Am lăsat la răcit. Cele 100 grame smântână le-am bătut frișcă și am încorporat în ele treptat ciocolata topită și răcită.

ALUNE PRALINATE
Cât am copt blaturile am făcut și zahărul ars pentru alune.

Ingrediente pentru 150 grame:
- 50 grame zahăr 
- 100 grame alune de pădure, arahide în păstaie decojite



Am pus zahărul în ceaunel pe foc mic pân s-o topit integral (l-am urmărit cu atenție să nu-l ard). În zahărul caramel am adăugat alunele și după ce le-am îmbrăcat bine în zahăr am turnat totul pe hârtie de copt. Am lăsat la răcit. Le-am zdrobit cu ciocanul de carne într-o folie de silicon pentru copt.
Am avut 150 de grame din care am păstrat câteva alune nezdrobite.

MONTAREA PRĂJITURII
STRAT 1 - într-o casoletă 13x16 centimetri am așezat folie și prima foaie de pandișpan;
STRAT 2 - am adăugat jumătate din sosul de zmeură peste pandișpan (de aceea am cantitățile la toate, chiar dacă prăjitura finală e șuie, eu m-am străduit să o fac cu straturi egale și drepte);
STRAT 3 - după ce am lăsat 5 minute la congelator casoleta cu primul blat și sosul, timp în care am făcut crema de brânză, am acoperit zmeura, care nu se întărise, cu jumătate din crema albă. Cu atenție și făr de grabă, crema nu se amestecă deloc cu sosul;
STRAT 4 -  peste cremă am adăugat jumătate din alunele zdrobite;
STRAT 5 -  peste alunele pralinate am pus prima foaie cu cacao și am presat ușor să adere la crema albă. Am lăsat la frigider cât am pregătit crema cu ciocolată;
STRAT 6 - peste blatul de cacao am adăugat jumătate din crema de ciocolată și am lăsat prăjitura 5 minute la congelator;
STRAT 7 - peste crema de ciocolată ușor întărită am adăugat ultimul blat cu cacao;
STRAT 8 - restul de cremă cu ciocolată, jumătate din cantitatea inițială, l-am întins peste blatul negru anterior și iară am lăsat 5 minute la rece;
STRAT 9 - peste crema de ciocolată am adăugat blatul pandișpan;
STRAT 10 - am întins restul de sos peste foaia de pandișpan;
STRAT 11 - am acoperit cu atenție sosul cu restul de la crema cu brânză și am lăsat casoleta o noapte  la frigider;
STRAT 12 - a doua zi,  am scos din cutie cu grijă prăjitura, nu-i fragilă, dar nici cozonac nu-i, am acoperit-o cu ultima parte a alunelor pralinate și am porționat-o.

Mi-aș fi dorit o prăjitură nu atât de înaltă, dar acum c-am gustat-o, n-aș renunța la niciunul dintre straturi. Ce-i înșelător la rețetele astea cu o mie de vorbe e că sunt descurajante prin toți pașii ăștia care par chinu naibi or nu-i deloc așa. La fel de bine se putea obține o prăjitură de 3 kile, cu aceeași pași și timpi.  Răgazul ăla cu 5 minute de frigider care pare să adune o zi întreagă nu-i timp mort. Toate etapele sunt consecutive  și-i chiar recomandat să nu ne abatem în pauze și să uităm vro cremă la întărit în bol.



Găsesc c-am reușit să propun, iară, o combinație care nu doar că arată grozav, ci una care-i făr de tăgadă delicioasă! 


12 comentarii:

  1. Wow cat de bine arata si are atatea straturi , un deliciu trebuie sa fie

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. A ieșit o combinație de vis. Mi-a depășit toate așteptările. Mulțumesc, Anca!

      Ștergere
  2. Wowww, ce de straturi. O reteta complexa, dupa ce o citesti de doua ori nu ti se mai pare asa grea ;) Multumesc tare mullttt! :-*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. După ce o scrii o dată, ajungi la concluzia că mai repede o pregătești. Mă gândesc că de-o citești de două ori, efectul e tot ăla. Sunt tare fericită că lista ta inspirată va avea paradă de colecție. O meriți!

      Ștergere
    2. Aaaa, cam așa este. Maria, ma magulesti. Multumesc tare mult pentru incredere și aprecieri :-*

      Ștergere
  3. Prajitura asa suie:)), asa cum ii spui tu, e intradevar delicioasa. Nici nu are cum a fi altfel cu asa ingrediente...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E frustrantă tare șuiala aia. Căntăresc cremele, am grijă când le întind și la final descopăr că într-o parte n-am deloc zmeură or alune. Și lucrez la nivel de cutie de chibrit, dacă ar fi vorba de metri pătrați n-aș mai avea atâtea așteptări. Mă bucur de vizita ta pe Zambetania, mulțumesc!

      Ștergere
  4. M-am uitat pe centimetru sa vad cat inseamna 16 cm si mi se pare putiiiiin de tot :D Cum sa aiba o prajitura atat de mica un pocinog de vorbe sa o descrie? :D
    Totusi, avand in vedere ca lucrurile bune vin in pachete mici, m-as risca sa gust congelata asta stratificata :D
    Bine ai revenit din concediu :*

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iartă-mă, Crisule, pentru întârziere! Am răspuns ieri la atâtea mesaje cî n-am mai făcut față :))) Sper că doar 6 centimetri, cât are prăjitura, e puțin. De-i vorba de 16 așa cum ai scris, n-am a adăuga comentarii privind gusturile cititorilor mei :)) Era ca o prăjitură de cofetărie, adică este, azi o dăruiesc mamei, or eu îmi doresc unele mai pitice pe care să le pot secționa în porții de-o-mbucătură.

      Ștergere
    2. "Am montat prăjitura într-o casoletă de 13x16 centimetri" - asa ai scris soro!!! :P

      Ștergere
    3. Am crezut că te referi la înălțime. Crisa, o prăjitură de 13 x 16 are aceeași pași ca una de 30 x 30, tre să-i faci blat, să-l însiropezi, creme, jeleu, chiar nu-i nicio diferență la timpul de lucru între ele sau de este, este foarte mică.

      Ștergere
  5. MINunata combinatie!felicitari!!!Felicitari si pentru,,La Dorna,,!!!!!!!Torina

    RăspundețiȘtergere